Afvallen, de gouden tip! - Ivitamins Afvallen, de gouden tip! - Ivitamins

Afvallen, de gouden tip!


Veel mensen in mijn omgeving hebben last van overgewicht en zijn niet tevreden met hun lichaam. In 2017 had 48,7% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht (bron: volksgezondheidszorg). In de rest van de westerse landen kan dit getal zelfs oplopen naar 60-70 procent. Erg veel, vind je ook niet?

Dieet, Wat betekent het?

Een enorm aantal mensen worden al bang en benauwd bij het horen van het woord ”dieet”. Er wordt gedacht dat je ineens geen cola meer mag drinken, je vette hap moet overslaan en dat je je strikt moet houden aan een vooraf opgesteld voedingsplan. Voordat we hier verder op in gaan willen we graag eerst weten wat het woord “dieet” nou eigenlijk betekent. Een dieet is een specifieke leefregel wat betreft eten en drinken. Dit kan bijvoorbeeld om medische redenen of juist om af te vallen. Het woord is afgeleid van het Griekse woord “diatia”, dat staat voor leefregel.

 

In het dagelijks leven wordt het woord dieet als synoniem gebruikt voor afvallen, alleen is dit niet correct. Een dieet kan voor veel meerdere doeleinden worden gebruikt dan alleen voor afvallen.

 

 

Eigen ervaring

Ik ben erg strikt in het nemen van de juiste voeding, misschien wel iets te strikt voor de meesten mensen. Alleen dit is mijn lifestyle. Ik wil niet elk weekend mijn kop eraf zuipen in de kroeg waar je je dan vervolgens weer 2-3 dagen rot door voelt. En waar je op latere leeftijd zeker wel enige problemen van gaat krijgen. En dit betekent niet dat ik nooit een feestje mee pak. Alleen ik ben geboren om te sporten, en daarom doe ik er momenteel ook alles aan om te herstellen van mijn blessure.

 

Persoonlijk krijg ik erg veel reacties, opmerkingen of grapjes over mijn voedingspatroon. Reacties, opmerkingen of grapjes die in het begin leuk zijn maar waar ik me steeds meer aan ga ergeren. En het opvallende is dat dit voornamelijk de mensen zijn die geen fuck geven om hun lifestyle. Na alle blessures, is mijn lichaam en daarmee mijn leven mij dierbaar.

 

En naar mijn mening zijn de mensen die niet diëten, mensen die totaal geen waarde hechten aan hun eigen gezondheid of fysieke toestand. Want als jij als doel hebt om gezond te eten, om daarmee verschillende ziektes voor te zijn of om gewoon gezond te blijven,  dan ben jij wel degelijk bezig met een dieet. Of zie ik dit verkeerd?

 

Maar wat is nou die gouden tip?

Er zijn talloze technieken/methodes beschreven op het internet over hoe je wel niet kunt afvallen. Er worden enorm veel pillen, drankjes en/of poeders aangeboden voor het afvallen die niets helpen. Maar heel wat jaartjes aan onderzoeksresultaten zijn het hier niet mee eens en vertellen ons anders.

 

Ik ga heel eerlijk met je zijn, om af te vallen is er een negatieve energiebalans nodig. Dit betekent dat je dagelijks meer calorieën verbrandt dan consumeert. En laten we 1 ding uit de wereld helpen. Je kunt niet 4500 calorieën consumeren door middel van speciale voeding en vervolgens daarmee afvallen. Eet jij meer dan je dagelijkse behoefte dan wordt je dikker!

 

 

Hoe kan je een negatieve energiebalans creëren?

De meeste mensen die naar de sportschool gaan die denken een tekort te creëren door een uurtje cardio te doen. Dit kan altijd! Maar daar moet tegen over staan dat jij je huidige voedingspatroon strikt blijft aanhouden. Dit gaat 9 van de 10 keer mis. Wanneer men beweegt wordt er ook meer gegeten. Vaak wordt het aantal calorieën dat wordt verbrand met een work-out overschat. Hier bedoel ik mee, men werkt meer calorieën na zijn of haar training naar binnen dan zij hebben verbrand.

 

Hoeveel calorieën je precies verbrandt hangt af van verschillende factoren zoals:

  • Je stofwisseling
  • Je leeftijd
  • Je gewicht

Maar over het algemeen raakt een gemiddeld persoon met een work-out een paar honderd calorieën kwijt per uur. Dit is bijna evenveel als 1 maaltijd. Barre weinig voor al dat werk hè?

 

Om een negatieve energiebalans te creëren zal er echt een behoorlijk tekort moeten worden genomen op basis van je dagelijkse behoefte. Ga uit van zeker 20% onder je dagelijkse behoefte. Weet jij niet hoe jij je dagelijkse behoefte moet berekenen? Dan ga ik jou daarbij helpen. In mijn caloriebehoefte calculator kun jij je eigen macro’s berekenen op basis van verschillende deelgebieden (ruststofwisseling, dagelijkse behoefte, vetverlies/droogtrainen, droog opbouwen en aankomen). Zo kun jij een begin maken met jouw dieet!

 

Waarom worden diëten nooit volgehouden?

Er zijn bekende dieet programma’s die veel publiciteit hebben. Denk aan Sonja Bakker, Weight Watchers en niet te vergeten onze killerbody miss Fajah Laurens. Maar waarom vallen al deze mensen weer terug in hun oude gewoontes? Dit heeft twee redenen:

  • Als jij jouw lifestyle/eetgewoontes allemaal in 1x helemaal op de schop gooit wat vaak bij deze bekende diëten gebeurt wordt de kans van slagen verkleint. Het is heel lastig om een totaal andere lifestyle dan je zelf gewent bent vol te houden, begin daarom ook met kleine veranderingen!
  • Tevens zijn deze diëten afgestemd op 1, meestal bekend persoon. Zoals jullie weten zijn we allemaal uniek en worden de meeste personen uitgehongerd door deze diëten. Hierdoor ga jij gewoon erg veel vitaminen, mineralen en aminozuren mislopen. Als je de hele dag door honger hebt is het makkelijk om telkens te cheaten.

 

Ik schrijf dit stuk absoluut niet om deze programma’s af te kraken. Ik geef alleen een korte samenvatting van wat ik steeds weer opnieuw hoor van de mensen die 1 van deze programma’s volgen of gevolgd hebben.

 

De meeste van jullie zijn geen professionele bodybuilders of zullen waarschijnlijk nooit mee doe aan het WK voetbal. Daarom hoef jij geen obsessie te creëren met een dieet.

 

‘’Balans is the Key to succeed’’

 

Tijdens je dieet kun je prima cola drinken, patat of pizza eten. Je moet er alleen voor zorgen dat jij je dagelijkse macro’s niet overschrijdt. Een gezonde balans is belangrijk. Geen obsessie en veel zelfcontrole en je komt veel verder dan je zelf ooit had gedacht, geloof me!

 

Deel deze pagina:


Auteur
devi Sentrop