5 voordelen van magnesium! - Ivitamins 5 voordelen van magnesium! - Ivitamins

5 voordelen van magnesium!


Heb jij het te druk om de hoeveelheid informatie op het internet bij langs te gaan of om de complete website van Ivitamins door te nemen? Dit kan ik enigszins begrijpen. Dan is deze blog uitermate geschikt voor jou! Ik geef een korte samenvatting over wat magnesium nou precies is en vertel meer over de 5 voordelen van magnesium.

Steeds vaker komt het voor dat mensen om ons heen dealen met een magnesium tekort. Maar wat is magnesium nou eigenlijk? En hoe ontstaat het te kort? Magnesium is een mineraal, en werkt als cofactor voor meer dan 300 processen in ons lichaam. Het is een essentieel mineraal voor alle biochemische reacties in ons lichaam waarvoor we energie nodig hebben. Waarom heeft 60-70% van de Europese bevolking een tekort aan dit veelvoorkomend mineraal? Hier zijn simpele verklaringen voor te geven namelijk:

Wist je dat….

In de meeste gevallen wordt een tekort aan magnesium vaak aangevuld door middel van verschillende voedingssupplementen zoals bijvoorbeeld magnesium tabletten. De orale vorm is de meest bekende manier van magnesium toediening. Wie zijn of haar dagelijkse hoeveelheid wil aanvullen met magnesiumsupplementen, heeft een ruime keus uit diverse magnesiumverbindingen. Toch worden alle magnesiumverbindingen op dezelfde manier in de markt gezet terwijl bepaalde vormen amper of niet kunnen worden opgenomen door het menselijk lichaam. Gek vind je ook niet? Er worden je bepaalde voedingssupplementen onder je neus geschoven die niet eens werken!

                                                                    ‘’Maar welke vorm is nou goed?’’

 

Er zijn veel voedingssupplementen die de vorm magnesiumsulfaat of magnesiumoxide bevatten, verbindingen die ons lichaam maar moeilijk kunnen opnemen, terwijl magnesiumcitaat en magnesiumchloride wel goed kan worden opgenomen. Ivitamins maakt gebruik van 31% magnesiumchloride, de hoogste en zuiverste kwaliteit die beschikbaar is!

 

 

Vijf voordelen van magnesium

Magnesium is betrokken bij enorm veel processen in het lichaam, en heeft een belangrijke rol bij de botvorming, spierfunctie & energiestofwisseling. Maar dit is nog niet alles. Er zijn nog veel meer wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van dit mineraal. Nieuwsgierig welke? Ik heb er vijf voor je op een rijtje gezet.

 

Draagt bij aan sportprestaties

Tijdens het sporten verbrand je een hoop energie. Om het lichaam te laten herstellen zijn er voldoende vitaminen, mineralen & aminozuren nodig. Magnesium is één van de belangrijkste mineralen voor het lichaam dat invloed heeft op diverse processen.

 

Heel wat jaartjes wetenschappelijk onderzoek is eraan voorafgegaan, maar ondertussen zijn we allemaal een stuk wijzer geworden over dit mineraal.  Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je tijdens het sporten 10 tot 20% meer magnesium nodig hebt dan wanneer het lichaam zich in rust bevindt. Ook is de invloed van magnesium op sportprestaties aanzienlijk.  Diverse studies tonen aan dat bij een dagelijkse inname van 250 milligram atleten beter kunnen bewegen, springen, rennen, fietsen en zwemmen!

 

Bronnen:
Relationship between magnesium and exercise / Magnesium status and the physical performance 

 

 

 

Magnesium kan de bloeddruk reguleren

Er zijn een behoorlijk aantal gezondheidsklachten in Nederland. Gemiddeld heeft 31,4% van de Nederlandse bevolking tussen de 30 en 70 jaar een verhoogde bloeddruk (hypertensie) (CBR, 2009-2010).

 

Wanneer de bloedvaten gespannen zijn moet het hart meer moeite doen om het bloed rond te pompen met als gevolg dat de bloeddruk stijgt. Uit onderzoek blijkt dat het magnesium mineraal toegediend als supplement kunnen helpen om de bloedvaten te ontspannen. Hierdoor hoeft het hart minder moeite te doen om het bloed rond te pompen waardoor de bloedruk weer een gemiddelde waarde krijgt. American Heart Association. (1998, August 24).

 

Bronnen:
The effect of lowering blood pressure / Effect of oral magnesium supplementation on insulin sensitivity and blood pressure 

 

 

Magnesium vermindert insulineresistentie

Insuline is een hormoon en wordt gemaakt in de alvleesklier. Het wordt gemaakt om de hoeveelheid glucose in je bloed (je bloedsuikerspiegel) te reguleren en vervolgens op een normaal niveau te houden. Wanneer je lichaam niet goed reageert op insuline, word je bloedsuikerspiegel niet goed gereguleerd en blijft er te veel bloedsuiker in je bloed achter wat niet goed is voor het menselijk lichaam en gepaard kan gaan met veel nare klachten.

 

Er is een link tussen lage magnesium innames en bloedsuikerspiegels, diabetes type 2, metabolisch syndroom, vaatziekten etc. Hoge insuline pieken zorgen ervoor dat de uitscheiding van magnesium in de urine is verhoogd. Dit betekent dat de hoeveelheid magnesium in het lichaam nog verder daalt met als gevolg nog meer nare klachten!

 

Bronnen:
Suboptimal magnesium status / Oral magnesium supplementation improves magnesium sensitivity

 

 

Magnesium helpt bij/tegen depressies

Onder de lijst aan psychische aandoeningen komen depressies het vaakst voor. Je verliest vaak de interesse in de mensheid en de activiteiten om je heen. Je kunt niet meer genieten. Je voelt je vaak somber en alleen.

 

Er is een groot onderzoek geweest waaraan meer dan 8000 volwassenen hebben deelgenomen. En daaruit bleek een significante associatie tussen een zeer lage magnesium inname en een depressie. Het is een feit, dat 450 milligram magnesium net zo effectief is als antidepressiva, zonder de vervelende bijwerkingen van deze medicijnen.

 

Bronnen:
Magnesium intake and depression in adults

 

 

Magnesium kan migraine voorkomen/verlichten

Migraine is een hersenziekte waarbij heftige hoofpijn kan leiden tot veel pijn, misselijkheid en overgevoeligheid voor licht en geluid. Onderzoek toont aan dat mensen met regelmatige migraineaanvallen vaker een tekort hebben aan magnesium en dat een verhoogde inname van magnesium aanvallen kan verminderen of zelfs voorkomen.

 

Bron:
Magnesium sulfate is a more effective and fast-acting compared to other medication
Deel deze pagina:


Auteur
devi Sentrop